امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روشی سریع برای ساختن فیبرمدار چاپی
#1
سلام به همه دوستان
این روشی که من الان اینجا توضیح میدم یه چیزی مانند روش پرینت و اتو و... هستش ولی راحت تر از اونه و بنظر من که خیلی بهتر از اون روش هم جواب میده فقط به جای اتو از تینر استفاده میشه و سرعت چسبیدن جوهر به فیبر بیشتر از روش اتو هستش!



خب بهتره شروع کنم و از اول تا آخرش رو قدم به قدم توضیح بدم ، اون دوستانی که از این روش استفاده کردن قدم به قدم رو طبق مطالبی که اینجا توضیح میدم انجام بدن!


1- ابتدا باید از طرح pcb یه پرینت روی کاغذ گلاسه (بهترین کاغذی که جواب میده گلاسه هستش) با چاپگر لیزری (چاپگر حتما لیزری باشه ) به صورت معکوس بگیرید


(روش معکوس کردن طرح در آلتیوم : هنگامی که صفحه مربوط به pcb باز است از منوی file گزینه page setup رفته و در کادر باز شده گزینه advanced را زده و در صفحه ای که باز میشود در فضای خالی کلیک راست کرده و گزینه insert printout را زده و یک printout جدید ایجاد میشود ، حال روی printout جدیدی که ایجاد کرده اید کلیک راست را زده و گزینه insert layer را زده تا یک لایه جدید ایجاد شود(میتوانید در کادر بالا top layer و یا bottom layer رو انتخاب کنید که بستگی به مدارتون داره) حالا که لایه جدید را ایجاد کردید میبینید که چند تا چک باکس وجود داره ، اگه تیک گزینه mirror رو بزنید باعث میشه که طرحمون برعکس بشه )

2- حالا اول فیبر رو به اندازه طرحتون ببرید ، و اون رو خوب بشورید تا تمیز بشه، پس از خشک شدن با یه سمباده نرم نرم ، سمباده کاری کنید تا صاف و براق بشه سپس با دستمال نرم فیبر رو پاک کنید


3- حالا که فیبر آماده شد ، طرف مسی اون رو با تینر نمناک کنید و طرف جوهری کاغذ طرح رو روی فیبر قرار بدید ( تینر را باید به اندازه ای بزنید که کاغذ طرح خوب روی فیبر بچسبه ، حالا یه فشار کوچولو روی کاغذ بیارید تا خوب به فیبر بچسبه


4- حالا صبر کنید که فیبرتون خشک بشه ، البته در صورتی که عجله دارید با سشوار هم میشه خشکش کرد ، ولی بهتره بذارید خودش خشک بشه ، (من با حرارت کم بخاری خشکش میکنم- شعله بخاری رو کم کنیدا زیاد حرارت نده)


5- حالا نوبت اینه که کاغذ طرحمون رو از روی فیبر جدا کنیم :
اگه همینطوری جدا شدن و طرحتون زیاد چسبیده نیست همینطوری هم جدا میشه و قسمت های جوهری روی فیبر بافی میمونه
اگه تو جدا کردن کاغد تو لابه لای مسیر ها اشکال دارید ، بهترین کار اینه که فیبر رو با آب بشورید ، خیلی راحت پاک میشه
و بهترین کار و بهترین کار اینه که با آب داغ این کار رو انجام بدید ، خیلی راحت تر میشه


6- حالا فیبرتون آماده برای اسید کاری است، و به چند تا نکته توجه کنید ، اسیدتون باید داغ باشه ، حدود 60 الی 70 درجه باشه ، و نذارید بیشتر از 10 دقیقه فیبر توی اسید بمونه


7- توجه کنید که تینر نباید زیاد ریخته بشه چون که باعث میشه جوهر پخش بشه ، و اگه کم هم تینر بزنید باعث میشه که جوهر به فیبر نچسبه


8- تو این پرینتی که از طرحتون گرفتید زنگ سفید نباید هیچ رنگی داشته باشه


و درضمن اگر این روش رو امتحان کردید و خوشتون اومد بگید تا دفه بعد درست کردنی عکس بگیرم از مراحل و دفه بعد با عکس توضیح بدم ،
موفق باشید
در چشم کسانی که پروازت را باور ندارند
هر چه بیشتر اوج گیری کوچک تر خواهی شد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط sima ، morteza_stp ، ahnor ، R.H ، atmelboy ، aminima ، ehsancompany ، ARM-mohsen-AVR ، behroz2010 ، fhgb ، elcit ، respina_sina ، pedrame2 ، samila ، Pixar ، mo2_star
#2
ممنونم
پاسخ
 سپاس شده توسط مهرداد
#3
چندتا عکس هم از نمونه کار بزارید عالیست!At
پاسخ
 سپاس شده توسط مهرداد
#4
(7-9-1390، 03:51 عصر)Soheil نوشته است: چندتا عکس هم از نمونه کار بزارید عالیست!At


حتما دوست عزیز
فقط یه چند تا نکته دیگه که با استفاه از اون بهتر جواب میگیرید
وقتی برد رو تینر زدید و برگه رو چسبوندید ابتدا 20 الی 30 دقیقه صبر کنید بعد شروع به خشک کردنش بکنید، طوری خشک بشه که دیگه خطهایی که دیده میشدن دیده نشن!
حالا بذارید 5 الی 10 دقیقه تو آب جوش بمونه بعد آروم روش دست بکشید تا همه کاغذ ها بره ،
بعد اگه جاهایی هم کنده شده بود میتونید با ماژیک اصلاحش کنید
اگه کارتون رو خوب انجام بدید هیچ جاش کنده نمیشه!
در چشم کسانی که پروازت را باور ندارند
هر چه بیشتر اوج گیری کوچک تر خواهی شد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط pedrame2 ، Pixar
#5
با سلام
روش اتو كردن طرح هم جواب ميده
كاغذ گلاسه رو كه طرح روشه بزاريد روي فيبر بعد با يك اتوي داغ چند دقيقه اتو كنيد ( بجاي استفاده از تينر)
سريعتر جواب ميده
پاسخ
 سپاس شده توسط Pixar
#6
درسته با روش اتو خیلی سریع تر به جواب می رسید
من به یک نکته خیلی مهم در چاپ اتو رسیدم
برای اینکه جایی از طرح بلند نشود بهتر است روی فیبر با نرم افزار التیوم Polygon چهار خانه بکشید
خیلی نتیجه خوبی گرفتم از این روش . ضمنا برای بردهای بزرگ هم جواب می دهد
اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید .
افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Pixar
#7
(10-9-1390، 05:23 عصر)امیرحسین نوشته است: درسته با روش اتو خیلی سریع تر به جواب می رسید
من به یک نکته خیلی مهم در چاپ اتو رسیدم
برای اینکه جایی از طرح بلند نشود بهتر است روی فیبر با نرم افزار التیوم Polygon چهار خانه بکشید
خیلی نتیجه خوبی گرفتم از این روش . ضمنا برای بردهای بزرگ هم جواب می دهد
این روشی که شما گفتید درسته ولی اگر می خواهید جایی از طرحتون بلند نشود و همه جای اون روی فیبر چاپ بشه بهتره این کار رو بکنید
وقتی که طرحتون رو ور کاغذ گلاسه چاپ کردید رو فیبرتون توسط چسب کاغذی بچسبونید یعنی چهار جهت اون رو بچسبونید تا تکون نخوره اون وقت وقتی با اتو حسابی رو اون فشار و حرارت وارد کردید و وقتی که فیبرتون حسابی داغ شد و درحالی که هنوز داغ است از اسپری ناهید استفاده کنید و پشت فیبر بزنید تا خنک شود این عمل باعث میشه کل طرحتون به فیبر بچسبه و حتی یک جا هم کنده نشه البته کاغذ گلاسه هم می چسبه که اون موقه مقداری آب داغ و مایع ظرفشویی رو توی یک ظرف میریزید می زارید تا حدود 5 دقیقه خیس بخوره اون وقت خیلی راحت با ماساژ دادن فیبر کاغذ کنده خواهد شد و فیبرتون آماده است تا توی اسید بره
امیرالمومنین (ع) میفرماید:چه بسیار جواب که پاسخ آن سکوت است


 
پاسخ
 سپاس شده توسط امیرحسین ، Pixar
#8
(10-9-1390، 06:35 عصر)electronicnarm2010 نوشته است:
(10-9-1390، 05:23 عصر)امیرحسین نوشته است: درسته با روش اتو خیلی سریع تر به جواب می رسید
من به یک نکته خیلی مهم در چاپ اتو رسیدم
برای اینکه جایی از طرح بلند نشود بهتر است روی فیبر با نرم افزار التیوم Polygon چهار خانه بکشید
خیلی نتیجه خوبی گرفتم از این روش . ضمنا برای بردهای بزرگ هم جواب می دهد
این روشی که شما گفتید درسته ولی اگر می خواهید جایی از طرحتون بلند نشود و همه جای اون روی فیبر چاپ بشه بهتره این کار رو بکنید
وقتی که طرحتون رو ور کاغذ گلاسه چاپ کردید رو فیبرتون توسط چسب کاغذی بچسبونید یعنی چهار جهت اون رو بچسبونید تا تکون نخوره اون وقت وقتی با اتو حسابی رو اون فشار و حرارت وارد کردید و وقتی که فیبرتون حسابی داغ شد و درحالی که هنوز داغ است از اسپری ناهید استفاده کنید و پشت فیبر بزنید تا خنک شود این عمل باعث میشه کل طرحتون به فیبر بچسبه و حتی یک جا هم کنده نشه البته کاغذ گلاسه هم می چسبه که اون موقه مقداری آب داغ و مایع ظرفشویی رو توی یک ظرف میریزید می زارید تا حدود 5 دقیقه خیس بخوره اون وقت خیلی راحت با ماساژ دادن فیبر کاغذ کنده خواهد شد و فیبرتون آماده است تا توی اسید بره


توی روش اتو ، بنظر من چیزی که خوب جواب میده اینه که ؛ قبل اینکه طرح رو روی فیبر بذاریم و اتو بکشیم، یه کاغذ خالی و بدون طرح و سفید رو روی فیبر بذاریم و 2-3 دقیقه اتو بدیم تا فیبر خوبه خوب داغ بشه بعد سریع کاغذ رو برداریم و طرح رو بذاریم روی فیبر ، بعد کاغذ سفید رو بذاریم روی طرح (یعنی مستقیم روی طرح اتو نکشیم) و روی کاغذ سفید اتو بکشیم
اینطوری هم خوب جواب میده ، بیشتر فرقش اینجاست که موقع جدا کردن کاغذ از روی فیبر کارمون راحت تر میشه!!!
در چشم کسانی که پروازت را باور ندارند
هر چه بیشتر اوج گیری کوچک تر خواهی شد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط امیرحسین ، Pixar
#9
با عرض سلام و خسته نباشید من تازه کارم . می خواستم ببینم بعد از این که با روش هایی که توضیح دادین مدار چاپ شد حالا این سوراخ ها ( مثل جای پایه ها و ...) چجوری باید سوراخ کنم .منظورم اینه که با چه وسیله ای و با چه مشخصاتی ؟
و سوال دومم اینه که جایی که میکروکنترلر قرار می گیره مطمئنا باید ی سری سوراخ داشته باشه که پایه ها توی اون قرار بگیرن تا لحیم بشن ولی اگه بخوایم تمیز تر کار انجام بشه و نخوایم لحیم کنیم یعنی ی چیزی مثل cpu توی مادربرد داشته باشیم باید چی کار کنیم؟یعنی از چه واسطه ای استفاده کنیم ؟ اسمش چیه؟
پاسخ
#10
سلام دوست عزیز
واسه سوراخ کاری من خودم از مته 4 نظام استفاده کردم، (با دریل )
البته ابزار سوراخ کاری های زیادی توی بازار وجود داره ، شما یه سری به فروشگاه های اینترنتی قطعات الکترونیک و روباتیک بزن توی اکثرشون قسمت سوراخ کاری وجود داره و قطعاتی دارن که باتوجه به قیمتی که دارن کارشون بهتره

واما سوال دوم
شما با توجه به اینکه از چه میکرویی استفاده میکنی (چند تا پین داره) سوکت براش بگیر و بعد سوکت رو به برد لحیم کن و بعد میکرو رو روی سوکت جابزن ، اینطوری اگه برنامه ات هم اشتباه بود میتونی میکرو رو جدا کنی و دوباره پروگرام کنی

از سوکت های موجود توی بازار سوکت های نظامی و سوکت های معمولی هستن که من ازشون استفاده میکنم، که دوباره توی فروشگاه های الکترونیک میتونی در قسمت سوکت ها و کانکتورها این قطعات رو پیدا کنی که قیمت خیلی ارزونی مثلا 100 تک تومن داره

در چشم کسانی که پروازت را باور ندارند
هر چه بیشتر اوج گیری کوچک تر خواهی شد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط djahang ، Pixar


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  روشهای چاپ فیبر مدار چاپی mozhdeh 117 49,057 13-2-1394، 12:15 عصر
آخرین ارسال: محمدصادق
  بهترین جا برای نمونه زنی pcb کجاست؟چرا؟ meysam1990 4 1,314 31-1-1394، 03:39 عصر
آخرین ارسال: navid021
  راهی برای ازبین بردن اسید مدار چاپی که رو موزایک ریخته بگید behroz2010 8 1,917 22-9-1393، 07:37 عصر
آخرین ارسال: iman d
  برای طراحی برد چه دوره هایی رو پیشنهاد میکنید amin khan 2 715 16-7-1393، 01:55 عصر
آخرین ارسال: eagle
  درخواست کمک برای طراحی amirhls 3 1,029 2-7-1393، 03:22 صبح
آخرین ارسال: A.H.A
  کمک فوری برای تبدیل فایل پروتل 99 به التیوم ekf2000 1 953 2-7-1393، 03:15 صبح
آخرین ارسال: A.H.A
  ساختن قطعه درآلتیوم morteza90 1 747 24-12-1391، 05:04 عصر
آخرین ارسال: mo2_star
  ساده ترین راه برای طراحی PCB چیست؟ SAJAD-G 4 1,926 10-8-1391، 10:23 عصر
آخرین ارسال: SAJAD-G
  دستوری برای حالت sleep میکروهای avr وجود دارد؟در زبان بیسیک mma 1 844 10-6-1391، 04:13 عصر
آخرین ارسال: s.farzad.aghili
  کمک برای طراحی pcb از طریق اسکن m.fotouhi 10 3,167 12-4-1391، 03:51 عصر
آخرین ارسال: m.fotouhi

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان